Klubbens historie

Holte Idrætsforenings Atletikafdeling

Atletikafdelingen var en af de fem afdelinger som udgjorde Holte Idrætsforening ved dens stiftelse i 1947. I tiden før 1947 havde der været dyrket atletik på Grünersvej under hvad der gik under betegnelsen Holte Gymnastik- og Idrætsforening. Holte Idrætsforening blev stiftet blandt andet fordi Rudegaard Stadion var ved at være klar til indvielse efter 10 års forarbejde, og det var tanken at al idræt i Holte skulle samles omkring det nye stadion. Rudegaard stadion blev indviet den 13. juni 1948 under stor festivitas med taler og stort sportsstævne med alle idrætsgrene repræsenteret.

Grundlaget for en atletikklub med stolte traditioner

Den første markante bærende kraft var stadioninspektør Anders Jensen, som i 1947 blev ansat på prøve for et år, men som endte med at tilbringe 32 år på stadion med et stort hjerte for atletikken. Anders var uddannet på Ollerup og var selv en dygtig gymnast med interesse for atletikken, og han påtog sig trænerhvervet fra starten på Rudegaard Stadion og med succes fik han opbygget både en herre/drenge afdeling og en pige/dame afdeling, som blev fundamenterne for de fine resultater, der blev opnået i 1950’erne og 1960’erne. I regi af foreningen Norden fik Anders i 1955 arrangeret en tur til finske Ekenäs for 47 deltagere, og der blev afholdt atletikstævne med deltagelse af kommunens daværende venskabsbyer Ystad i Sverige, Ekenäs i Finland og Haugesund i Norge. På Rudegaard og på de ture, der blev gennemført blev der skabt et sammenhold, der varede livet igennem for mange af deltagerne. Herunder de første holdfotos fra 1953-1954 med træner Anders Jensen.

Historiske fotos fra Holte Atletik

Anders etablerede et seniorhold for herrer, og i 1959 rykkede atletikholdet op i 1. division efter en match, som blev afholdt på Rudegaard mellem Holte, Kolding, Gullfoss og Århus 1900 under overværelse af mindst 1,000 begejstrede tilskuere. Anders Jensens søn Peder Jensen satte sjællandsk rekord i diskoskast med 43.24 m, og Jan Magnussen satte sjællandsk rekord i højdespring med 1.86 m. Syv år senere høstede Holtes herrehold den første medalje, da de besatte 2. pladsen efter dengang stærke Skovbakken. Samme år fik dameholdet sin bedste placering nogensinde – en fjerdeplads – en placering, der blev gentaget i 1994 med et helt andet hold.

Engagement og sammenhold

For yderligere at give mulighed for at styrke sammenholdet i klubben besluttede nogle af atletikafdelingens ildsjæle at købe en nedlagt svensk skole ’Strönhult’ i 1965 for overskuddet fra frivillig indsamling af skrot og aviser og for overskuddet af salg af is og slik på Rudegaard.  Strönhult kom til at fungere som træningscenter for atletikafdelingen (og andre afdelinger), idet mulighederne for særligt løb var ideelle der. Atletikafdelingen havde stor fornøjelse af Strönhult i 52 år indtil den måtte sælges på grund af forfald og deraf følgende meget betydelige påkrævede istandsættelsesarbejder, som atletikafdelingen ikke kunne finde midler til.

Glansperiode som Danmarks førende atletikklub

Den gode stemning på Rudegaard i 1960’erne tiltrak en række stærke atleter fra andre primært Københavnske atletikklubber ligesom nye stærke trænerkræfter (Erik Bye Andersen) førte til dannelse af et meget stærkt miljø for ungdomsatletikken.  Holtes herrer vandt mesterskabet for 16-årige i 1973 og igen med nye atleter i 1975 og efter en kort tur i 2. division blev seniorholdet danmarksmestre i 1978, 1983 og 1985. Holdet fra 1978 ses herunder med formand Preben B. Søborgs håndskrift.

Historisk foto fra Holte Atletik

Efter glansperioden frem til 1985 havde Holte’s herrer det vanskeligt. Ungdomsårgangene fra 1970’erne blev ikke erstattet af nye tilsvarende ungdomsårgange, og Rudegaard henstod med cindersbaner som et meget gammeldags og slidt stadion. Der kom kunststofbelægning på Rudegaard i 1990, hvilket gav en opblomstring særligt på spindesiden, hvor Holte’s damer i 1994 gentog den 4. plads, de også havde opnået i 1966.

Nye tider – nye kræfter – nyt stadion

Holte Atletik fortsatte for nedsat blus uden herrehold men med dygtige atleter, som holdt liv i klubben og som glædede sig over de fine faciliteter på Rudegaard. I midten af 0’erne kom der igen for alvor gang i ungdomstræningen med nye engagerede trænerkræfter (Karin Adelgaard), og denne revitalisering er fortsat frem til i dag, hvor Holte Atletik igen kan prale af en stor ungdomsafdeling ofte med 50-60 børn til mandagstræning og med omfattende deltagelse i stævner både sommer og vinter.

Holte Atletiks herrehold til Danmarksturneringen i 2017

I 2017 kunne Holte for første gang i mange år stille et herrehold til Danmarksturneringen (foto herover), og de klarede sig fint. Samme år modtog vores vedholdende formand Søren Bidstrup fortjent Rudersdal Kommunes idrætspris, og Rudegaards kunststofbelægning fik nyt liv med en omfattende renovering.

Interesserede kan læse en mere omfattende præsentation af Holte Atletikafdelings historie i Klaus Jacob Jensens bog ’Holte Idrætsforening 70 år’:

Læs her Klaus Jacob Jensens bog ‘Holte idrætsforening 70 år’